دیتاسنتر (ِDataCenter) چیست؟

دیتاسنتر (ِDataCenter) چیست؟ در آقای کار


طراحی و اجرای دیتا سنتر

طراحی و اجرای دیتا سنتر را ثبت کنید و زیر 1 ساعت پیش فاکتور دریافت کنید متخصصان ما بلافاصله بعد از تایید پیش فاکتور، برای بازدید و طراحی به محل اعزام می‌گردند.

بعد از عقد قرارداد، در سریعترین زمان برای شروع پروژه در محل شما حاضر می‌شوند.(ثبت درخواست)

طراحی و اجرای دیتا سنتر

دیتاسنترها چیست ؟ تسهیلاتی است که توسط یک شبکه گسترده محاسبات و زیرساخت ذخیره سازی، دسترسی مشترک به برنامه ها و Dateها را فراهم می کند. برای اطمینان از ایمنی و دردسترس بودن استانداردهای صنعتی برای کمک به طراحی، ساخت و نگهداری تأسیسات و زیرساخت های از مرکز Date  استفاده می‌کنند.

طراحی و پیاده سازی دیتاسنتر 2023
طراحی و پیاده سازی دیتا سنتر 2024

موارد طراحی و اجرای دیتا سنتر 

  1. ایمیل و به اشتراک گذاری فایل
  2. برنامه های بهره وری
  3. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  4. برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و پایگاه های داده
  5. کلان داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  6. دسکتاپ مجازی، خدمات ارتباطی و همکاری

طراحی و اجرای دیتا سنتر

اجزای اصلی دیتاسنترها چیست ؟

  1. طراحی مرکز Date شامل مسیریاب ها، سوئیچ ها، فایروال ها، سیستم های ذخیره سازی، سرورها و کنترل کننده های تحویل برنامه می باشد.از آنجایی که این مؤلفه‌ها Dateها و برنامه‌های کاربردی حیاتی برای کسب‌وکار را ذخیره و مدیریت می‌کنند، امنیت مرکز Date در طراحی مرکز سیار مهم  هستند.
  2. سیستم مدیریت و مانیتورینگ شبکه از جمله انواع سرورها و برنامه های کاربردی
  3. کابل کشی و مدیریت کابلها بصورت منظم و لیبل خورده همراه با مستند سازی و طراحی نقشه
  4. سیستم های نرم افزاری و مدیریت امنیت اطلاعات
  5. یکپارچه سازی اطلاعات و مستند سازی ان در مواقع ضروری
  6. سیستم مدیریت توضیح برق (استفاده از منبع تغذیه مناسب برای قطع نشدن دستگاهها مانند UPS)
  7. کنترل دسترسی فیزیکی دستگاهها
طراحی و پیاده سازی دیتاسنتر 2023
طراحی و پیاده سازی دیتا سنتر 2024

طراحی و اجرای دیتا سنتر

دسته بندی دیتاسنتر:

  1. شبکه خصوصی WAN
  2. فراهم کننده سرویس SP
  3. مراکز Date محلی
  4. مراکز Date فراسازمانی extranet
  5. شبکه های سازمانی،تجاری و یا دانشگاهی
طراحی و پیاده سازی دیتاسنتر 2023
طراحی و پیاده سازی دیتا سنتر 2024

طراحی و پیاده سازی دیتا سنتر 

تعریف مرکز داده

در ساده‌ترین شکل آن، مرکز داده یک مرکز فیزیکی است که سازمانها از آن برای نگهداری برنامه‌ها و داده های حیاتی خود استفاده می کنند طراحی یک مرکز داده بر اساس شبکه ای از منابع محاسباتی و ذخیره سازی است که امکان تحویل برنامه‌ها و داده های مشترک را فراهم می کند.

طراحی و اجرای دیتا سنتر
طراحی و اجرای دیتا سنتر

اجزای کلیدی طراحی مرکز داده شامل روترها، سوییچها، فایروال ها، سیستم های ذخیره سازی، سرورها و کنترل کننده های تحویل برنامه می باشد.

چه چیزی یک مرکز داده مدرن را تعریف می کند؟

مراکز داده مدرن بسیار متفاوت هستند زیرساخت آنها از سرورهای فیزیکی سنتی به شبکه‌های مجازی منتقل شده است که از برنامه‌ها و زیرساخت های فیزیکی و در یک محیط چند ابری پشتیبانی می‌کنند.

طراحی و اجرای دیتا سنتر
طراحی و اجرای دیتا سنتر

در این دوره، داده‌ها وجود دارند و در چندین مرکز داده، ابرهای عمومی و خصوصی به هم متصل می شوند مرکز داده باید بتواند بین این چندین سایت، هم در محل و هم در فضای ابری ارتباط برقرار کند حتی ابر عمومی مجموعه ای از مراکز داده است هنگامی که برنامه‌ها در فضای ابری میزبانی می شوند، از منابع مرکز داده ارائه دهنده ابر استفاده می کنند.

طراحی و اجرای دیتا سنتر

چرا مراکز داده برای مشاغل مهم هستند؟

در دنیای امروزی، مراکز داده برای پشتیبانی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تجاری طراحی شده‌اند که عبارتند از: ایمیل ، به اشتراک گذاری فایل، برنامه های بهره‌وری مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ، برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و پایگاه های داده کلان داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مجازی، خدمات ارتباطی

طراحی و اجرای دیتا سنتر

اجزای اساسی یک مرکز داده چیست؟

طراحی مرکز داده شامل روترها، سوییچ‌ها، فایروال ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، سرورها و کنترل‌کننده‌های تحویل برنامه است از آنجایی که این قطعات داده‌ها و برنامه های کاربردی حیاتی برای کسب و کار را ذخیره و مدیریت می کنند، امنیت مرکز داده در طراحی مرکز داده ضروری است.

طراحی و اجرای دیتا سنتر
طراحی و اجرای دیتا سنتر

زیرساخت شبکه این سرورها (فیزیکی و مجازی)، خدمات مرکز داده، ذخیره سازی و اتصال خارجی را به کاربر متصل می کند.

مراکز داده چگونه کار می کنند؟

خدمات مرکز داده معمولاً برای محافظت از عملکرد و سلامت اجزای اصلی مرکز داده مستقر می شوند دستگاه های امنیتی شبکه اینها شامل فایروال و حفاظت از هکرها، برای محافظت از مرکز داده است.

اجزای نصب مرکز داده چیست؟

اجزای مرکز داده به زیرساخت های قابل توجهی برای پشتیبانی از سخت افزار و نرم افزار مرکز نیاز دارند اینها شامل زیرسیستم های برق، منابع تغذیه بدون وقفه (UPS)، تهویه، سیستم های خنک کننده، اطفاء حریق، ژنراتورهای اضطراری و اتصالات به شبکه های خارجی می باشد.

طراحی و اجرای دیتا سنتر

استانداردهای زیرساخت مرکز داده چیست؟

رایج ترین استاندارد برای طراحی و زیرساخت مرکز داده ANSI/TIA-942 است که شامل استانداردهای صدور گواهینامه ANSI/TIA-942 است که مطابقت با یکی از چهار دسته از رده‌های مرکز داده را که برای سطوح اضافی و تحمل خطا رتبه‌بندی شده‌اند، تضمین می‌کند. این چهار سطح از رده های مرکز داده عبارتند از:

سطح 1:

زیرساخت اصلی سایت. مرکز داده Tier 1 محافظت محدودی در برابر رویدادهای فیزیکی ارائه می دهد دارای اجزای تک ظرفیتی و یک مسیر توزیع غیر زائد است.

سطح 2:

زیرساخت سایت کامپوننت با قابلیت اضافی. این مرکز داده محافظت پیشرفته ای در برابر رویدادهای فیزیکی ارائه می دهد دارای اجزایی با قابلیت اضافی و یک مسیر توزیع است.

طراحی و اجرای دیتا سنتر
طراحی و اجرای دیتا سنتر

سطح 3:

زیرساخت سایت قابل نگهداری همزمان. این مرکز داده تقریباً در برابر همه رویدادهای فیزیکی محافظت می کند و اجزایی را با ظرفیت اضافی و چندین مسیر توزیع مستقل ارائه می دهد هر جزء را می توان بدون ایجاد اختلال در خدمات به کاربران نهایی حذف یا جایگزین کرد.

سطح 4:

زیرساخت سایت مقاوم در برابر خطا. این مرکز داده بالاترین سطح تحمل خطا و افزونگی را ارائه می دهد اجزایی با قابلیت اضافی و چندین مسیر توزیع مستقل امکان نگهداری و خرابی همزمان را در هر نقطه از نصب بدون ایجاد زمان خرابی فراهم می کنند.

مرکز داده بخشی از یک شرکت است که میزبان و مدیریت سیستم‌های کامپیوتری و ذخیره‌سازی داده‌های اولیه – مین‌فریم‌ها، سرورها و پایگاه‌های اطلاعاتی آن است در گذشته چون این بخش و همه سیستمها در یک مکان فیزیکی قرار داشتند، از این رو مرکز داده نامیده می شود.

طراحی و اجرای دیتا سنتر
طراحی و اجرای دیتا سنتر

مراکز داده شامل سرورهای فیزیکی یا مجازی هستند که از طریق شبکه و تجهیزات ارتباطی به صورت داخلی و خارجی برای ذخیره، انتقال و دسترسی به اطلاعات دیجیتال به هم متصل هستند. هر سرور دارای یک پردازنده، فضای ذخیره سازی و حافظه است، شبیه به یک کامپیوتر شخصی اما با قدرت بیشتر.

طراحی و اجرای دیتا سنتر

مرکز داده ابری چیست؟

یک مرکز داده ابری یک مرکز داده را به خارج از سایت منتقل می کند یک سازمان به جای مدیریت شخصی زیرساخت های خود، زیرساخت های مدیریت شده توسط یک شریک شخص ثالث را اجاره می کند و از طریق اینترنت به منابع مرکز داده دسترسی پیدا می کند.

تفاوت بین دیتاسنتر و دیتاهوس چیست؟

دیتاهوس داده‌ها را ذخیره و مدیریت می کند، در حالی که مراکز داده، تمام سیستم های کامپیوتری متصل به یک تجارت را مدیریت می کنند با در نظر گرفتن این موضوع، دیتاهوس نسبت به مراکز داده که یک سیستم کامل از سرورها، پلتفرم ها و برنامه های کاربردی را ارائه می دهند، دامنه بسیار محدودتری دارند.

طراحی و اجرای دیتا سنتر
طراحی و اجرای دیتا سنتر

چه کسی به مرکز داده نیاز دارد؟

هر نهادی که داده تولید می‌کند یا از آن استفاده می‌کند، به مراکز داده در سطوحی نیاز دارد، از جمله سازمان‌های دولتی، سازمان‌های آموزشی، شرکت‌های مخابراتی، مؤسسات مالی، خرده فروشان در هر اندازه، و ارائه دهندگان خدمات. اطلاعات آنلاین و خدمات شبکه‌های اجتماعی مانند Google و Facebook. 

مرکز داده در vmware چیست؟

نرم افزاری تعریف شده و بسیار خودکار هستند و زیرساختها و تحویل برنامه های کاربردی را در یک محیط ابری ترکیبی ارائه می دهند. 

زیرساخت مرکز داده چیست؟

زیر ساخت مرکز داده از عناصر فیزیکی تشکیل شده است که در یک مرکز داده یافت می شود اساساً، زیرساخت‌های فیزیکی مرکز داده را می‌توان به عنوان سخت‌افزار محاسباتی و سخت‌افزار پشتیبان (مانند سیستم‌های خنک‌کننده و کیفیت هوا) که در دیواره‌های تأسیسات یافت می‌شود، طبقه‌بندی کرد.

طراحی و اجرای دیتا سنتر

استعلام قیمت در شرکت فنی مهندسی آقای کار

جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت لطفا در واتساپ پیام دهید یا در ساعات اداری تماس بگیرید

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *